اخبار و مقالات

از جدید ترین مطالب و اخبار املاک و اقامت ترکیه مطلب شوید

تحصیل در ترکیه و تحصیل در دانشگاههای ترکیه

تحصیل در ترکیه

اطلاعات مفید در ارتباط با کلیات تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه در سال 1923 تاسیس گردیده است و بعنوان بازمانده و وارث اصلی امپراطوری عثمانی بحساب می آید. ترکیه در همسایگی کشورمان واقع شده که دارای فرهنگ غربی و شرقی می باشد. دین رسمی در ترکیه اسلام است و 99 درصد مردم مسلمان هستند که اکثرا سنی مذهب می باشند زبان رسمی مردم ترکیه ، ترکی نوین (استانبولی) است اما زبان های ارمنی، کردی، زازایی و عربی نیز در میان برخی از مردم و قوم ها رایج می باشد.

تتحصیل در ترکیه از 6 سالگی شروع می شود. مدارس ترکیه در دو نوع غیرانتفاعی (خصوصی و دولتی می باشد که همانند تمامی کشورها تحصیل رایگان در مدارس دولتی صورت می گیرد. در مدارس خصوصی با توجه به مقطع تحصیلی و مدرسه مورد نظر شهریه پرداختی متفاوت خواهد بود. زبان اصلی تدریس در مدارس ترکیه زبان ترکی می باشد. زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی بعنوان زبان های دوم و یا بعضا زبان اول نیز تدریس می شود. مدت زمان كل تحصیل در ترکیه مشابه ایران می باشد. بطوریکه مقطع ابتدایی (ilkokul) در مدارس ترکیه پنج سال پس از آن مقطع راهنمایی (Ortaokul) سه سال و مقطع دبیرستان (Lise) چهار سال می باشد.

تحصیل در دانشگاههای ترکیه

تحصیل در دانشگاههای ترکیه

در این بخش اطلاعات مربوط به دانشگاه ها اعم از اخذ پذیرش، دریافت مجوز اقامت دانشجویی و نوشته شده است. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات در رابطه با تحصیل در مدارس ترکیه هستید اینجا کلیک نمائید.

نکته : در مواردی که دانشگاه مورد نظر از متقاضی مدرک زبان خارجی بخواهد و متقاضی مدرکی نداشته باشد و یا سطح زبان خارجی شخص پایین تر از سطح موردنیاز باشد، آنگاه متقاضی باید یکسال در دوره فشرده زبان خارجی مربوط به خود دانشگاه تحصیل کند.

به موازات پیشرفت های اقتصادی در دو دهه اخیر، کیفیت تحصیل در دانشگاههای ترکیه نیز بسیار بالا رفته است. بطوریکه در رتبه بندیهای جهانی دانشگاههای بسیاری در لیست 1000 دانشگاه اول دنیا قرار گرفته اند. در حالیکه دانشگاهها ایران متاسفانه در این لیست جایی برای خود پیدا نکرده اند. پیشرفت های علمی همراه با افرایش سطح رفاه، ترکیه را به یکی از اهداف دانشجویان خارجی از جمله ایرانیان کرده است.

همانطور که اشاره شد ترکیه با داشتن دانشگاه های معتبر در سطح جهانی همراه با امکانات عالی، موفق به جذب تعداد زیادی دانشجوی خارجی شده است. طبق آمار سال 2018 تعداد دانشجویان خارجی در حال تحصیل در ترکیه از مرز 125 هزار نفر عبور کرده است. همچنین، هزینه های زندگی بسیار مناسب نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز در این امر بی تاثیرنبوده است. دانشگاه های ترکیه دارای اعتبار علمی بالایی می باشند و اغلب دانشگاه ها برای ارتقاء سطح علمی خود با دانشگاه های معتبر جهانی تبادل اطلاعات می کنند.

تحصیل در دانشگاههای ترکیه


بررسی دانشگاهها و دریافت پذیرش از آنها

لطفا توجه داشته باشید که لیست دانشگاههای مورد قبول در سایت رسمی وزارت آموزش عالی ایران موجود است. شما می توانید براحتی با مراجعه به سایت های دانشگاههای مربوطه تمامی اطلاعات مورد نیاز را بدست آورید. علیرغم گفته برخی از مراکز اعزام دانشجو، برای اخذ پذیرش نیازی به آشنا ندارید. پروسه اقدام بسیار ساده می باشد.

لطفا توجه داشته باشید که لیست دانشگاههای مورد قبول در سایت رسمی وزارت آموزش عالی ایران موجود است. شما می توانید براحتی با مراجعه به سایت های دانشگاههای مربوطه تمامی اطلاعات مورد نیاز را بدست آورید. علیرغم گفته برخی از مراکز اعزام دانشجو، برای اخذ پذیرش نیازی به آشنا ندارید. پروسه اقدام بسیار ساده می باشد.

باتوجه به اعمال برخی تغییرات در آیین نامه ها لطفا به اطلاعیه های درج شده در سایت فوق دقت کنید. در همین راستا، طبق یکی از آخرین اطلاعیه ها، دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارند:

ضروری است متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های خارج از کشور از تاریخ 1398/04/01 برابر با 2019/06/22 صرفاً در دانشگاه های گروه الف (ممتاز) و گروه ب (خوب) قابل مشاهده در پایگاه اطلاع رسانی این اداره کل، ثبت نام رسمی نمایند. لذا مدارک صادره از دانشگاه های گروه ج (متوسط) چنانچه پذیرش رسمی آنها پس از تاریخ یاد شده باشد، صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد قابل بررسی و ارزشیابی است.

تحقیق دانشگاهها

تمامی دانشگاهها دارای سایت رسمی می باشند که تمامی اطلاعات مربوط به رشته ها، مدارک لازم جهت پذیرش و… در آنجا درج شده است. پس براحتی با مراجعه به سایت مربوط به دانشگاه تمامی اطلاعات را پیدا خواهید کرد.

دانشگاهها در ترکیه معمولا به زبان های ترکی و انگلیسی می باشند. در یک دانشگاه یک رشته می تواند هم به زبان انگلیسی تدریس شود یا زبان ترکی و یا هردوی آنها.

بعنوان مثال در دانشگاه صنعتی استانبول (ITU) که در یکی جز 3 دانشگاه برتر استانبول و ترکیه می باشد در یک رشته برخی از درسها به زبان انگلیسی و برخی دیگر به زبان ترکی تدریس می شود. در رشته دیگر ممکن است کل درسها 100% به زبان انگیسی و یا 100% به زبان ترکی تدریس شود. پس سایت های دانشگاهها را خوب مطالعه کنید…

زمان ثبت نام

پس از انتخاب رشته به مدارک مورد نیاز جهت اقدام دقت کنید. توجه داشته باشید که زمان ثبت نام در برخی از دانشگاههای ترکیه از اواخر اردیبهشت شروع می شود. جدول زمانی اقدام و ثبت هر دانشگاه می تواند متفاوت باشد پس درصورتی که قصد تحصیل در دانشگاههای ترکیه را دارید بهتر است قبل از عید نوروز به فکر سال تحصیل پیش رو باشید.

در نهایت پس از ارسال مدارک از طریق ایمیل، دانشگاه به شما پاسخ خواهد داد. در صورت دریافت پاسخ مثبت دو حالت پیش می آید.

در حالت اول، برخی دانشگاهها قبل از پذیرش شما را به مصاحبه و ملاقات حضوری دعوت خواهند کرد که تاثیر زیادی در تصمیم نهایی آنها خواهد داشت. بین خودمان باشد… در مصاحبه معمولا سوالات تخصصی در رابطه با رشته شما مطرح نخواهد شد. بیشتر از آب و هوا و اشتیاق دانشجو و دلیل انتخاب رشته موردنظر سوال خواهد شد. پس حتما در زمان مصاحبه آراسته و شیک لباس بپوشید… 😉

م، دانشگاه بدون درخواست مصاحبه شما پاسخ مثبت داده و از شما جهت حضور برای ثبت نام دعوت بعمل خواهد آمد. موفق باشید…

  • با در دست داشتن نامه پذیرش از دانشگاه و یک فرم درخواست تکمیل شده جهت صدور ویزای مربوطه به سفارت یا کنسولگری ترکیه در ایران مراجعه نمائید.

نکته : در مواردی که دانشگاه مورد نظر از متقاضی مدرک زبان خارجی بخواهد و متقاضی مدرکی نداشته باشد و یا سطح زبان خارجی موردنیاز پایین باشد، آنگاه متقاضی باید یکسال در دوره زبان خارجی مربوط به خود داشنگاه تحصیل کند.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی و تحصیلی ترکیه

اخذ ویزای دانشجویی قبل از خروج از کشورتان برای ثبت نام رسمی و نهایی در یک دانشگاه در ترکیه اجباریست. از همین رو، متقاضیانی که بدون داشتن ویزای دانشجویی به ترکیه سفر می کنند، مجاز به ثبت نام در دانشگاه نیستند و مجوز اقامت برای این کشور را دریافت نخواهند کرد.

جهت اخذ ویزا، دانشجویان باید فرم درخواست ویزا را تکمیل کرده و آن را با مدارک مورد نیاز به سفارت یا کنسولگری ترکیه در شهرشان (تهران یا تبریز) تحویل دهند. فرم درخواست نامه دانشجویی را می توانید از نزدیکترین سفارت ترکیه تهییه کنید. همراه فرم باید مدارک زیر نیز آماده باشد.

  • گذرنامه معتبر برای مدت بیش از 90 روز
  • 2 قطعه عکس در اندازه گذرنامه
  • برگه پذیرش از یکی از دانشگاهها در ترکیه
  • مدرک بیمه بهداشتی
  • بلیط بازگشت
  • گواه تمکن و توانایی مالی برای تحصیل و زندگی در ترکیه
  • هزینه پردازش ویزا: با توجه به ملیت متفاوت است
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • گواهی پزشکی سلامت

اجازه اقامت دانشجویی در ترکیه

دانشجویان با داشتن ویزای تحصیلی باید ظرف مدت یک ماه پس از ورودشان به ترکیه برای مجوز اقامت از از طریق سایت رسمی اداره مهاجرت ترکیه با پر کردن فرم قرار ملاقات (Randevu) بگیرند. در زمان دریافت قرار ملاقات از طریق سایت توجهی به زمان ملاقات نکنید. فقط دقت داشته باشید تا قبل از پایان مهلت یک ماهه، فرم دریافت اقامت در سایت مهاجرت را تکمیل کرده و وقت ملاقات دریافت کنید. معمولا وقت ملاقات برای 60 روز بعد داده می شود. دراینصورت اصلا نگران اقامت خود نباشید چون بطور رسمی اقامت شما از لحظه مراجعه به سایت مهاجرت و اقدام جهت دریافت زمان ملاقات شروع خواهد شد.

بعنوان مثال : شما 1 مرداد وارد ترکیه شدید. تا 31 مرداد برای دریافت قرار ملاقات از اداره مهارجرت زمان دارید. بفرض اینکه تا 31 مرداد با مراجعه به سایت و تکمیل فرم مربوطه قرار ملاقات دریافت کردید ولی زمان ملاقات 30 مهر می باشد!!! در اینصورت اصلا نگران نباشید چون شما در مهلت داده شده اقدام کردید و تاخیر در زمان ملاقات بخاطر زیاد بودن مراجعه کنندگان می باشد و تقصیر شما نیست. پس در این رابطه مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

اعتبار: دانشجویانی که در یک برنامه تحصیلی با مدرک در هر موسسه آموزش عالی در ترکیه پذیرفته شده اند، مجوز اقامت معتبر برای یک دوره 1 ساله را دریافت می کنند.

خوابگاه دانشجویی در ترکیه

نکته مهمی که افراد برای تحصیل در ترکیه باید مدنظر داشته باشند این است که دانشگاه های ترکیه معمولا در مورد ارائه خوابگاه به دانشجویان تعهدی نمی دهند. اما در چند سال اخیر باتوجه به ساخت خوابگاههای بسیاری در ترکیه اغلب امکانات خوابگاهی در اختیار دانشجویان خارجی قرار داده می شود. دانشجویان در طول دوره تحصیل می توانند از بیمه درمانی رایگان بهره مند شوند. جهت استفاده از این امکان باید به دولت مبلغی پرداخت شود که بعضی از دانشگاهها این هزینه را تقبل می کنند و برخی دیگر بعهده دانشجو می گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد